Nieuws

Updates over NMI, onze cursussen en interessante artikelen.

‘Ongelooflijk hoe braaf ze thuis achter hun computer zitten te werken’

Bijna alsof het nooit anders is geweest: de online lessen van Foutloos Rekenen en Grip op Tekst verlopen nagenoeg vlekkeloos. Vier docenten aan het woord: “We grijpen de kans om iets moois neer te zetten met beide handen aan.”

“Opeens, boem, was het klaar met de fysieke lessen.” Aydin dacht al langer na over een online variant van Foutloos Rekenen, maar het kwam nooit echt van de grond. “Voor dit soort veranderingen is normaal gesproken veel tijd nodig, een ware transformatie. Het coronavirus heeft ons gedwongen om die stap te zetten. Foutloos Rekenen-collega Hon Man was eveneens voorstander van online. “Ik had er een goed gevoel bij. Dat het ook goed werkt, is voor mij zeker niet tegen de verwachtingen in.”

Juf Gaby en Juf Fay, docenten bij Grip op tekst waren op voorhand iets voorzichtiger. Ik was bang dat de interactie er niet zou zijn, maar ik ben positief verrast: de kwaliteit van lessen is niet anders”, vertelt Gaby. “Ik heb precies hetzelfde”, zegt Fay enthousiast. “De online manier heeft veel voordelen: zo kun je veel meer kinderen tegelijkertijd lesgeven en kun je de rust in de klas gemakkelijker bewaren.” 

Orde en controle

Met dat laatste doelt Fay op de mogelijkheid om leerlingen te ‘muten’, een functie waar docenten wereldwijd stiekem, of niet zo stiekem, van profiteren. Want, wat een rust opeens in het klaslokaal! “Je hebt echt volledige controle over de orde”, vertelt Hon Man. “Je kunt je verhaal doen, maar ook beurten geven door de microfoon van een specifieke leerling aan te zetten.” Dat stukje controle mis je dan weer bij het opletten in de klas, vertelt Fay. “Je loopt niet rond in de klas, ziet niet wat de kinderen precies doen.” Aydin: “In mijn klaslokaal ben ik verantwoordelijk voor de opperste concentratie, nu ben ik ineens afhankelijk van zes huishoudens.” Onderwijzers moeten tijdens de online lessen wat harder werken voor hetzelfde resultaat, maar de docenten van Grip op Tekst en Foutloos Rekenen doen dat graag. 

Over de concentratie van de leerlingen tijdens de online lessen zijn de docenten overigens hartstikke tevreden. “Mij kun je opvegen als ik zes uur naar een scherm heb zitten turen, maar het lijkt wel alsof de leerlingen meer energie hebben. Misschien omdat ze niet de hele dag op school hebben gezeten”, zegt Gaby. “Ik krijg veel reacties van kinderen dat ze snel door hun schooltaken heen zijn, waardoor ze meer tijd over hebben om goed naar Grip op Tekst te kijken.” En ze trekken sneller tussendoor aan de bel met vragen, ook over huiswerk op school. Fay: “Dan sturen ze midden op de dag een bericht: ‘kunnen we er samen naar kijken?’ En dat kan ook.”

Stekje

Over de schouder meekijken is er online helaas niet bij. Dat was bij Foutloos Rekenen vooral in het begin lastig. Hon Man: “Je ziet het schrift niet en weet dus niet direct wat ze verkeerd doen. Je kunt pas later ingrijpen, omdat je dan specifiek naar een uitwerking vraagt.” Het schrift voor de camera houden of een foto sturen is een oplossing om het gemaakte werk zo direct mogelijk te beoordelen. Lukt dat niet, dan plannen we extra moment om het werk te controleren. Ook een voordeel van online: het plannen van een meeting is laagdrempelig. Bij Grip op Tekst verandert er in het geval van begrijpend lezen niets. Grammatica en spelling zijn iets lastiger, al delen de docenten hun scherm en tekenen ze daarop. Gaby: “Dat is een leuk extraatje van online, je zoekt snel iets op. Vorige les vroeg een van de kinderen wat het woord ‘stekje’ betekent, toen ben ik even naar het balkon gerend en kwam ik terug met een stekje.”

Samen vanuit huis

Alle lessen van Foutloos Rekenen en Grip op Tekst worden nu online gegeven. Bestaande groepen maakten de overstap van reguliere lessen, nieuwe leerlingen van de cursussen kennen het niet anders. En die nieuwe leerlingen hoeven niet per se in de buurt van een onderwijslocatie te wonen. “We geven kinderen les uit Limburg, Groningen, Friesland, maar ook uit België en zelfs Curaçao en Suriname”, zegt Aydin. “De belasting voor het gezin is sowieso minder. Veel ouders brengen hun kinderen normaal gesproken naar de cursus, wat veel tijd in beslag neemt. Nu zijn er puur en alleen de lesuren en in 90 procent van de gevallen volgen kinderen de lessen geheel op eigen houtje.”

Proeflessen vinden online plaats, net als de opfrislessen waar soms wel 90 kinderen aansluiten. Deze leerlingen hebben een uitstekende werkhouding, die hun geleerd is bij een eerdere cursus Foutloos Rekenen of Grip op Tekst. “De discipline is al aanwezig. Ongelooflijk hoe braaf ze thuis achter hun computer zitten te werken”, vertelt Aydin trots. Niet alleen de docenten zijn tevreden over de stap naar online, ook leerlingen en ouders zijn enthousiast. Fay: “We krijgen positieve reacties op de lessen en de begeleiding die we bieden. Ouders zijn blij dat we het zo snel hebben opgepakt en dat de lessen gewoon door kunnen gaan.” De flexibiliteit en kwaliteit van Foutloos Rekenen en Grip op Tekst zorgen ervoor dat leerlingen in deze crisistijd geen achterstand oplopen, maar straks juist een streepje voor hebben.

Relevante artikelen