Groot vraagteken icoon
Achtergrond icoon Achtergrond icoon Achtergrond icoon Achtergrond icoon Achtergrond icoon Achtergrond icoon Achtergrond icoon Achtergrond icoon Achtergrond icoon Achtergrond icoon Achtergrond icoon Achtergrond icoon Achtergrond icoon Achtergrond icoon Achtergrond icoon

Boosting Fundamentals: Hèt project voor basisscholen in de Brainport regio om de basisvaardigheden duurzaam te verstevigen.

Wil jij op school stoppen met veranderen en starten met verbeteren?

  • Wil jij aan de slag met de methode Foutloos Rekenen of Wetenswaardig?
  • En investeren in duurzame impact voor jullie leerlingen?

Doe met je school mee met het Boosting Fundamentals project voor scholen in de Brainport-regio!

Hieronder lees je wat dit project inhoudt en hoe jij de eerste stap kan zetten naar blijvende verandering.
We bieden 8 scholen de mogelijkheid om al in januari te starten.
Voor schooljaar 2025-2026 zijn er 37 plekken beschikbaar.

Wij streven ernaar dat alle kinderen kansrijk opgroeien

Dit project wil een bijdrage leveren aan het duurzaam verstevigen van de basisvaardigheden en daarmee aan de kansen die kinderen krijgen in de Brainport-regio.
In co-creatie met ASML bieden stichting leerKRACHT en het Nederlands Mathematisch Instituut (NMI) scholen de mogelijkheid om in twee jaar tijd de verbetercultuur van de school te ontwikkelen én de methode Wetenswaardig of Foutloos Rekenen te implementeren.

Uitleg programma

Wat is er aan de hand?

De basisvaardigheden staan volop in de schijnwerpers. Artikelen verschijnen in de media. De inspectie kijkt scherp naar de behaalde resultaten. Wat is er aan de hand? Volgens OESO is de uitkomst van internationaal leesonderzoek zorgwekkend. Nederlandse leerlingen scoren lager dan alle voorgaande jaren en voor het eerst ook lager dan de 15 EU-landen. Bijna een kwart van de leerlingen leest op 15-jarige leeftijd niet op het niveau dat nodig is om goed te kunnen functioneren op school of in de maatschappij. In het rekendomein zien we een soortgelijke tendens. Onderzoek van de Onderwijsinspectie laat namelijk zien dat slechts 33% van de leerlingen aan het einde van het basisonderwijs het streefniveau voor rekenen-wiskunde haalt. De covid-pandemie heeft het er niet beter op gemaakt. Oftewel, het is vijf voor twaalf!

Wat is het aanbod?

Op initiatief van ASML bieden stichting leerKRACHT en het Nederlands Mathematisch Instituut scholen de mogelijkheid om tegen gereduceerd tarief te werken aan het verstevigen van de basisvaardigheden voor rekenen en lezen én tegelijkertijd vol aan de slag te gaan met het ontwikkelen van een verbetercultuur.

Deelname houdt in dat een school:

  • De verbetercultuur op school (verder) ontwikkelt met behulp van de methodiek van stichting leerKRACHT, waarbij
  • De school een keuze maakt voor de invoering van de methode Wetenswaardig of Foutloos Rekenen en
  • Deze programma’s geïntegreerd ontwikkelt binnen de school.

Scholen krijgen hierbij financiële ondersteuning. Deze is mogelijk gemaakt door ASML.

Wat levert meedoen aan dit programma leerlingen op?

Kinderen krijgen meer kennis en vaardigheden voor de toekomst
Leerlingen kunnen beteren rekenen en lezen
Ze hebben meer plezier en zelfvertrouwen
Ze zijn trots
Leerlingen zijn actiever betrokken

Wat levert meedoen aan dit programma leraren en schoolleiders op?

  • Het gaat om de leraar: vakmanschap staat centraal
  • Meer werkplezier
  • Impact op je leerlingen en trots op wat jullie bereiken
  • Je werkt in een team waarin je van en met elkaar leert
  • Het gesprek gaat over wat er echt toe doet: onderwijs
  • Duurzaam en evidence-informed verbeteren
  • Betere resultaten
  • Eenheid in aanpak
  • Het eigenaarschap neemt toe
  • Kerndoeldekkend voor wereldoriëntatie
  • Je werkt op een school met een lerende cultuur

Een verbetercultuur: Elke dag samen een beetje beter

Onderzoek na onderzoek laat zien wat het verschil maakt in de kwaliteit van het onderwijs: schoolleiders en leraren die samen het onderwijs verbeteren. Zij bereiken meer met hun leerlingen.

Een verbetercultuur maakt dat je elke dag bezig bent met kwaliteitsverbetering en dus samen aan nóg beter onderwijs werkt. leerKRACHT creëert zo’n verbetercultuur op scholen.

Op de aanpak pagina vertelt leerKRACHT hoe ze helpen op scholen en in stichtingen. Je leest meer over hoe je als lerarenteam en als schoolleider aan de slag kan op school en hoe je een cultuur van ‘elke dag een beetje beter’ creëert in jouw organisatie/stichting.

Wil je meer informatie? Neem dan contact op met een expertcoach van leerKRACHT.

Voor wie is Boosting Fundamentals bedoeld?

Komend jaar (start januari 2025) is er plek voor 8 PO-scholen in de Brainport regio. (De Brainportregio betreft hier: Scholen in Veldhoven en de scholen in een straal van 35 kilometer hierom heen). Wil je weten of jouw school in aanmerking komt voor deelname? Neem dan contact op.

 

Kosten deelname

Deelnemende scholen krijgen bij deelname financiële ondersteuning. Het gaat daarbij om 50% van de kosten voor deelname aan het eerste jaar van leerKRACHT en 50% van de kosten voor de Foutloos Rekenen of Wetenswaardig. Voor scholen met een schoolweging boven de 32 zijn extra middelen beschikbaar. Zij krijgen naast het bovenstaande ook 50% van de kosten voor tweede jaar van leerKRACHT vergoed, plus middelen om tijd vrij te maken van leraren.

 

Inschrijven:

De inschrijving voor de 8 scholen in januari is geopend vanaf 9 december. Aan inschrijving zijn een aantal voorwaarden verbonden. Neem voor meer informatie contact op met leerKRACHT of met het NMI.

Wat is wetenswaardig

Wetenswaardig is een compleet uitgewerkte lesmethode voor leraren in het primair onderwijs.

De lesmethode bestaat uit 30 gethematiseerde lesboeken waarmee leraren hun leerlingen van groep 4 t/m 8 klassikaal kunnen inleiden in de vakgebieden geschiedenis, aardrijkskunde, biologie, techniek en taalbeschouwing. Met behulp van de gedegen algemene kennisbasis die leerlingen hiermee opdoen ontwikkelen zij tegelijkertijd hun woordenschat en taalvaardigheden: begrijpend lezen, spreken en schrijven.

Lees hier meer over Wetenswaardig.

Wat is Foutloos Rekenen

Foutloos Rekenen in een notendop

Foutloos rekenen (FR) is een methode rekenen voor de bovenbouw van de basisschool (dus voor groep 6, 7 en 8). Alle basisrekenprocedures komen hierbij aan bod tot het niveau dat kinderen eind groep 8 zouden moeten hebben (1s-niveau). Dat betekent niet dat álle onderwerpen van de basisschool worden behandeld (bijv. klokkijken of meetkunde komen niet aan bod) maar wel alle rekenprocedures.

Belangrijkste kenmerken Foutloos rekenen:

  1. FR sluit aan bij een belangrijk principe van “mastery learning”: je gaat pas verder naar het volgende onderwerp als het voorgaande onderwerp wordt beheerst.
  2. FR behandelt per onderwerp slechts één rekenprocedure (die altijd werkt).
  3. De rekenprocedure wordt zeer veel geoefend, zodat deze wordt geautomatiseerd.
  4. Geen onderscheid in niveaus: de hele groep werkt op hetzelfde niveau aan hetzelfde onderwerp.
  5. De VOLGORDE waarin de stof wordt aangeboden is heel belangrijk.

Lees hier meer over Foutloos Rekenen.

  • Een traject bestaat uit 12 (les)weken met een iets langere doorlooptijd vanwege vakanties en minstens 1 “oefenweek” tussendoor. Er komt 12 weken lang elke week een docent van Foutloos Rekenen lesgeven: 1 uur en een kwartier.
  • De rest van de week gaat de leerkracht de kinderen helpen met de behandelde rekenprocedures en bijbehorende onderwerpen. Tijdens deze dagen wordt 75 minuten gewerkt.
  • Na 12 weken volgt een evaluatie en werkt de leerkracht (die inmiddels is ingewerkt) zelf het boek uit met de groep

Een helder traject van begin tot eind

1

Recepten

De cursus start altijd met het aanleren van de acht altijd werkende rekenrecepten: in een logische volgorde en met veel oefening worden deze recepten volledig geautomatiseerd. Leerlingen worstelen hierna nooit meer met breuken of deelsommen. Alles wordt eenvoudig als je de recepten beheerst!
2

Concepten

Na de recepten komen de concepten. Wij leren uw kind alle concepten die uw kind ook tegenkomt op de basisschool. De voorrangsregels, het metrieke stelsel, verhoudingstabellen, procenten, alles komt langs.
3

Streefvaardigheden

Hierna volgen de streefvaardigheden, waarbij onderwerpen zoals gemengde breuken, afronden, omrekenen en vereenvoudigen aan bod komen. Dit zijn belangrijke standaard (reken)vaardigheden die leerlingen allemaal goed moeten beheersen.
4

Redactiesommen

Foutloos rekenen bestaat uit veel meer dan alleen het oefenen van “kale sommen”. Leerlingen hebben bij de recepten en concepten al kennisgemaakt met redactiesommen, maar in dit hoofdstuk staan deze redactiesommen centraal: de leerlingen leren hoe ze elke redactiesom kunnen reduceren tot een eenvoudige recepten- en/of conceptensom. Hiermee worden de leerlingen voorbereid op alle belangrijke toetsen van de basisschool.

Contact

Contactformulier