Update Foutloos Rekenen op mijn school ➕➖✖️➗
Vorig jaar rond deze tijd kwam ik in aanraking met Foutloos Rekenen. Een collega school begon hiermee en mijn interesse was gewekt. Ik mocht meekijken en meedoen en raakte ‘besmet’! Het aanbieden van 1 strategie die altijd werkt, werkt! Ik leerde over Mastery Learning, ik zag wat netheid en daar consequent naar handelen deed met de slordigheidsfouten, ik voelde wat het aanbieden van 1 strategie in de week (of langer waar nodig) deed voor de lln en ik kreeg nog meer inzicht in de leerlijn rekenen… kortom, dit wilde ik ook voor mijn school!
In april vorig jaar begonnen wij met 2 groepen 6 en 2 groepen 7 aan Foutloos Rekenen. Die ‘avonturen’ zijn terug te lezen op mijn linked in. Scroll wat terug en lees onze bevindingen mocht je willen.
Nu tijd voor een update: het leven ná Foutloos rekenen!
En daar kan ik kort over zijn: we hebben nog geen ná: we hebben Foutloos rekenen omarmd en werken er nu in de gehele bovenbouw mee. Nee, niet de bedoeling voor de komende jaren. Maar wel een tijdelijke, maar langdurige, noodzakelijke interventie. Ik zeg altijd: dit is er eentje van een lange adem, maar dan komen we er wel!
Hoe ziet het er dit schooljaar bij ons uit?
De groepen 6 van vorig jaar zijn nu onze groepen 7. De groepen 7 van vorig jaar, zijn nu onze groepen 8.
En we hebben twee nieuwe groepen 6.
Over de groepen 6 kan ik kort zijn: zij zijn begonnen met foutloos rekenen. Ging dit gemakkelijk? Nee. Om met FR te starten zijn er wat voorwaarden nodig: automatiseren van plus/min tot 20 moet gekend zijn, tafels en deeltafels moeten er in zitten. We grepen mis; onze groepen 6 waren er nog niet klaar voor. Eerst moest die basis nog op orde. Én een sein naar de collega’s van groep 5 (en 4 en 3 én 1/2), dit willen we volgend jaar niet meer! Ook zij hebben dus een opdracht: En die pakten ze aan hoor! De tussenbalans nu, halfweg dit schooljaar, is dat de groepen 1 t/m 5 er bijna allemaal beter op staan dan vorig jaar! Alleen samen, met het hele team kunnen we het rekenonderwijs aanpakken en verbeteren. Teamwork makes the dreamwork.
Update Foutloos Rekenen op mijn school ➕➖✖️➗
Vorig jaar rond deze tijd kwam ik in aanraking met Foutloos Rekenen. Een collega school begon hiermee en mijn interesse was gewekt. Ik mocht meekijken en meedoen en raakte ‘besmet’! Het aanbieden van 1 strategie die altijd werkt, werkt! Ik leerde over Mastery Learning, ik zag wat netheid en daar consequent naar handelen deed met de slordigheidsfouten, ik voelde wat het aanbieden van 1 strategie in de week (of langer waar nodig) deed voor de lln en ik kreeg nog meer inzicht in de leerlijn rekenen… kortom, dit wilde ik ook voor mijn school!
In april vorig jaar begonnen wij met 2 groepen 6 en 2 groepen 7 aan Foutloos Rekenen. Die ‘avonturen’ zijn terug te lezen op mijn linked in. Scroll wat terug en lees onze bevindingen mocht je willen.
Nu tijd voor een update: het leven ná Foutloos rekenen!
En daar kan ik kort over zijn: we hebben nog geen ná: we hebben Foutloos rekenen omarmd en werken er nu in de gehele bovenbouw mee. Nee, niet de bedoeling voor de komende jaren. Maar wel een tijdelijke, maar langdurige, noodzakelijke interventie. Ik zeg altijd: dit is er eentje van een lange adem, maar dan komen we er wel!
Hoe ziet het er dit schooljaar bij ons uit?
De groepen 6 van vorig jaar zijn nu onze groepen 7. De groepen 7 van vorig jaar, zijn nu onze groepen 8.
En we hebben twee nieuwe groepen 6.
Over de groepen 6 kan ik kort zijn: zij zijn begonnen met foutloos rekenen. Ging dit gemakkelijk? Nee. Om met FR te starten zijn er wat voorwaarden nodig: automatiseren van plus/min tot 20 moet gekend zijn, tafels en deeltafels moeten er in zitten. We grepen mis; onze groepen 6 waren er nog niet klaar voor. Eerst moest die basis nog op orde. Én een sein naar de collega’s van groep 5 (en 4 en 3 én 1/2), dit willen we volgend jaar niet meer! Ook zij hebben dus een opdracht: En die pakten ze aan hoor! De tussenbalans nu, halfweg dit schooljaar, is dat de groepen 1 t/m 5 er bijna allemaal beter op staan dan vorig jaar! Alleen samen, met het hele team kunnen we het rekenonderwijs aanpakken en verbeteren. Teamwork makes the dreamwork.
Lees meer