Achtergrond visual

Leergang Rekenleider

In de leergang Rekenleider ontwikkelen toekomstige rekenleiders diepgaande kennis
van rekenonderwijs en passen deze direct toe in de praktijk. Hierdoor geven zij samen
met collega’s effectief vorm aan rekenbeleid om de rekenresultaten duurzaam verbeteren.
De leergang richt zich op vijf resultaatgebieden die de rekenleider realiseert in deze
nieuwe rol.

In het vakblad JSW is een artikel gepubliceerd over de rol van rekenleider: kans voor renovatie van het rekenonderwijs.

Gezamenlijk opleiden binnen de stichting

Doordat de rekenleiders binnen de stichting/het schoolbestuur tegelijkertijd worden opgeleid, zullen zij een sterk netwerk vormen. De rekenleiders nemen het voortouw in het verbeteren van het rekenonderwijs op hun eigen school en kunnen elkaar onderling ondersteunen en inspireren.

In vier leergangsessies wordt toegewerkt naar het opleiden van resultaatgerichte rekenleiders, zodat zij conform het schoolplan, evidence-informed, de kwaliteit van het rekenonderwijs kunnen verbeteren. Zij doen dit in samenwerking met teamleden en de schoolleiding.

  • Praktische sessies
  • Toewerken naar een onderbouwd rekenbeleid
  • Expertise in het rekenonderwijs vergroten
  • Direct aan de slag in jouw nieuwe rol na de eerste sessie

Functieprofiel rekenleider

Veel basisscholen slagen er nog niet in om voldoende leerlingen op het 1S-streefniveau te krijgen voor rekenen-wiskunde. Slechts 10% van de scholen behaalt het doel van 65% uitstroom op dit niveau, waardoor veel scholen ver onder de nationale ambitie blijven. Een resultaatgerichte manier om dit te verbeteren, is door het opleiden van een rekenleider binnen de school. Bekijk hier het functieprofiel rekenleider.

Ontwikkelpunten

De rekenleider ontwikkelt zich als:

  • Een analyticus voor onderbouwd en praktisch rekenbeleid
  • Het aanspreekpunt binnen de school voor rekenvragen
  • Aandrijver van goed rekenonderwijs in de hele school
  • Begeleider van collega’s bij het verbeteren van hun rekenlessen

 

Praktische informatie

  • Aantal sessies : 4
  • Duur per sessie : 3 uur
  • Locatie : Op één of meerdere van de deelnemende scholen
  • Studiebelasting : 50 uur
  • Kosten : €11.900 (maximaal 12 deelnemers)
  • Afsluiting : Bewijs van deelname aan de leergang
  • Resultaten : Kennis- en productgerichte resultaten per sessie

 

Voor vragen kunt u een email sturen naar info@mathematischinstituut.nl.

‘Tijdens de sessies wissel je ervaringen uit met collega scholen, waardoor er een hecht rekennetwerk ontstaat.’
‘Tijdens de sessies wissel je ervaringen uit met collega scholen, waardoor er een hecht rekennetwerk ontstaat.’
Lees meer
Icon van een avatar
‘Je gaat praktisch aan het werk, waarbij je feedback kunt geven en ontvangen over gemaakte documenten’
‘Je gaat praktisch aan het werk, waarbij je feedback kunt geven en ontvangen over gemaakte documenten’
Lees meer
Icon van een avatar
‘Ik heb veel geleerd over het reken-wiskunde-wiskunde onderwijs in het algemeen.’
‘Ik heb veel geleerd over het reken-wiskunde-wiskunde onderwijs in het algemeen.’
Lees meer
Icon van een avatar

Vragen?

Neem dan gerust contact met ons op via de telefoon of e-mail.