Achtergrond visual

Foutloos Rekenen voor basisscholen

Basisscholen werken samen met het Nederlands Mathematisch Instituut om zelf Foutloos Rekenen te kunnen gaan verzorgen. De methode Foutloos Rekenen is in 2012 ontwikkeld door de wiskundigen van het Nederlands Mathematisch Instituut. Inmiddels wordt de vierde vernieuwde versie van Foutloos Rekenen toegepast.

Samenwerkingstraject

De kosten voor een samenwerkingstraject met het Nederlands Mathematisch Instituut in één klas bedraagt € 11.900,-. Dit bedrag is inclusief voorbereidingstijd, een startsessie samenwerkingsoverleg en 12 weken rekenlessen aan één klas. De leerlingen en leerkrachten krijgen toegang tot de online leeromgeving (LMS) van Foutloos Rekenen. De leerkracht heeft met de e-module toegang tot alle instructiefilmpjes van Foutloos Rekenen. De leerkracht kan altijd bij de docent Foutloos Rekenen terecht voor vragen of hulp. De docent biedt de leerkracht extra hulp en instructie op locatie, of telefonisch, via WhatsApp of online meetings. De leerkracht wordt ook begeleid in het afnemen van de rekentoetsen, die inzicht bieden in de voortgang en de leerresultaten van de leerlingen. De schoolbegeleider Foutloos Rekenen kan altijd gevraagd worden voor advies of informatiesessies.

Foutloos Rekenen werkt

Het NMI voert in het kader van kwaliteitszorg analyses uit op de eigen cursussen. Het NMI heeft de cursus Foutloos Rekenen al aan duizenden leerlingen gegeven. Als basis voor de analyses gelden de (intake) gesprekken met ouders, de gestandaardiseerde vragenlijsten en de toetsresultaten.

Naast praktische vaardigheden krijgen leerlingen ook meer zelfvertrouwen, plezier en zelfstandigheid door de cursus Foutloos Rekenen. Acht op de tien cursisten krijgt na de cursus een hoger schooladvies. Bij twee op de tien blijft het advies gelijk. Geen enkele leerling krijgt een lager advies.

 

Impact door samenwerking

Bij het Nederlands Mathematisch Instituut hechten we veel waarde aan de effectiviteit van onze leermethoden. Tijdens onze projecten brengen we dat ook samen met scholen in beeld. Zo wordt de impact van Foutloos Rekenen ook zichtbaar. 

Zo richten de evaluaties zich op de rekenrecepten. Een voorbeeld daarvan is de evaluatie bij leerlingen van groep 6, 7 en 8 van een basisschool waarbij een nulmeting en een vervolgmeting is afgenomen. Bij de nulmeting hebben de leerlingen een receptentoets gemaakt, waarbij werd vastgelegd hoeveel procent van de vragen correct beantwoord werd. Nadat de rekenrecepten behandeld en geoefend zijn in een periode van nog geen zeven weken, werd nogmaals een receptentoets afgenomen. Gemiddeld zagen we dat de leerlingen hun scores bijna verdriedubbeld hebben. Vóór de cursus hadden de leerlingen gemiddeld 27% van de rekenopgaven goed, terwijl ze na zeven weken gemiddeld 78% foutloos maakten. Opvallend voor de leerkrachten van de school was dat de groep 6 leerlingen nagenoeg net zo goed scoorden als de groep 8 leerlingen.

Daarnaast evalueren we ook met LVS-toetsen. Daardoor wordt zichtbaar hoe leerlingen presteren ten opzichte van de verwachte norm. Daarbij dagen wij scholen ook uit om van tevoren verwachtingen uit te spreken over de leerlingprestaties. Wat wij daarbij in onze praktijk zien is dat vrijwel alle Foutloos Rekenen klassen boven de verwachte norm scoren terwijl die norm in de afgelopen jaren niet werd behaald.

Een voorbeeld van zo’n evaluatie is een school waarbij zichtbaar werd wat de impact was van Foutloos Rekenen op de LVS-toetsen. De ‘niet-Foutloos Rekenen leerlingen’ haalden de verwachtte norm niet, terwijl de ‘Foutloos Rekenen leerlingen’ de norm wel en ook ruim haalden. Met de schoolevaluaties wordt de impact van Foutloos Rekenen zichtbaar voor leerkrachten met zowel methode- als methodeonafhankelijke toetsen.

Foutloos Rekenen Opgavenboeken

De Foutloos Rekenen Opgavenboeken dienen vanwege btw-wetgeving apart besteld te worden bij onze uitgeverij Studiorum. De Foutloos Rekenen Opgavenboeken worden alleen geleverd als onderdeel van een Foutloos Rekenen samenwerkingstraject en zijn niet in de losse verkoop verkrijgbaar. Nabestellingen zijn alleen mogelijk voor basisscholen waar eerder een samenwerkingstraject met het Nederlands Mathematisch Instituut heeft plaatsgevonden.

Een helder traject van begin tot eind

1

Recepten

De cursus start altijd met het aanleren van de acht altijd werkende rekenrecepten: in een logische volgorde en met veel oefening worden deze recepten volledig geautomatiseerd. Leerlingen worstelen hierna nooit meer met breuken of deelsommen. Alles wordt eenvoudig als je de recepten beheerst!
2

Concepten en streefvaardigheden

Na de recepten komen de concepten. Wij leren uw kind alle concepten die uw kind ook tegenkomt op de basisschool. De voorrangsregels, het metrieke stelsel, verhoudingstabellen, procenten, alles komt langs. Hierna volgen de streefvaardigheden, waarbij onderwerpen zoals gemengde breuken, afronden, omrekenen en vereenvoudigen aan bod komen. Dit zijn belangrijke standaard (reken)vaardigheden die leerlingen allemaal goed moeten beheersen.
3

Redactiesommen

Foutloos rekenen bestaat uit veel meer dan alleen het oefenen van “kale sommen”. Leerlingen hebben bij de recepten en concepten al kennisgemaakt met redactiesommen, maar in dit hoofdstuk staan deze redactiesommen centraal: de leerlingen leren hoe ze elke redactiesom kunnen reduceren tot een eenvoudige recepten- en/of conceptensom. Hiermee worden de leerlingen voorbereid op alle belangrijke toetsen van de basisschool.

Veelgestelde vragen

Bekijk de antwoorden op veelgestelde vragen over de cursus Foutloos Rekenen voor scholen.
  • Worden alle leerdoelen afgedekt?

    Het rekenniveau van Foutloos Rekenen is het 1S referentieniveau (streefniveau). Als leerlingen de rekenprocedures van Foutloos Rekenen beheersen, zijn zij in staat om het streefniveau te beheersen, ook voor nieuwe procedures die niet in het boek aan de orde komen zoals negatieve getallen, gemiddelde en meetkunde.

  • Wordt alle stof uit het boek in 12 weken behandeld?

    Op scholen wordt langer dan 12 weken de tijd genomen voor Foutloos Rekenen. De docent Foutloos Rekenen komt 12 keer de instructieles verzorgen met de instructierondes. Daarna kan de leerkracht zelfstandig verder. De meeste scholen nemen ongeveer een half schooljaar de tijd voor heel Foutloos Rekenen, maar voor de daadwerkelijke doorlooptijd volgt de leerkracht het leertempo van de groep.

  • Is Foutloos rekenen bewezen effectief?

    Foutloos Rekenen is evidence-informed ontwikkeld en steunt op bewijs vanuit verschillende wetenschappelijke disciplines zoals leerpsychologie, didactiek, curriculumtheorie en wiskunde. Dit is duidelijk terug te zien in de principes zoals directe instructie, mastery learning, cognitive load theorie en natuurlijk ook de altijd werkende rekenprocedures uit de wiskunde. Daarnaast wordt de werking van Foutloos Rekenen (en aanpassingen erin) volop onderzocht, om dat wat al goed werkt nog beter te maken.

  • Is het de verwachting dat de resultaten op de LVS-toetsen omhooggaan?

    Door Foutloos rekenen gaan leerlingen aantoonbaar beter rekenen en we zien dat terug in de (sterke) groei op de vaardigheidsscores en hogere scores op LVS-toetsen. Dat gaat echter niet vanzelf: leerlingen moeten (blijven) oefenen. De meest succesvolle scholen zijn scholen die de leerlingen in staat stellen om in een prettig leerklimaat leerlingen voldoende te laten oefenen en ervoor zorgen dat alle leerlingen meegaan met het niveau van de hele groep. Op een enkele uitzondering na is dat ook goed mogelijk. Overigens blijkt ook dat die enkele uitzondering met extra begeleiding (alleen of in een klein groepje) vaak ook een grote groei laat zien.

  • Is Foutloos rekenen ook remediërend in te zetten?

    De meeste scholen geven Foutloos Rekenen zelfstandig in de eerste helft van groep 6, zodat de school de tijd erna kan gebruiken om bij individuele leerlingen de puntjes op de i te zetten, nóg meer te werken aan begrip en natuurlijk veel toepassingsvraagstukken te behandelen (redactiesommen). Foutloos Rekenen kan echter ook remediërend ingezet worden voor bepaalde groepjes leerlingen of in bepaalde periodes van het schooljaar.

  • Kunnen wij de samenwerking met Foutloos Rekenen voor één groep inzetten?

    Foutloos Rekenen kan in één groep ingezet worden. Belangrijk blijft dat meerdere leerkrachten betrokken worden en zijn bij een Foutloos Rekenen-traject op de school. Het uiteindelijke doel is dat scholen leren om zelfstandig Foutloos Rekenen te geven. Hoe meer leerkrachten betrokken zijn bij het samenwerkingstraject, des te beter.

  • Heeft de methode ook differentiatiemogelijkheden?

    Bij Foutloos Rekenen wordt er in principe niet gedifferentieerd. Er wordt aan de hele groep lesgegeven en de hele groep gaat mee met het leerproces. Leerlingen hebben veel langer dan één les de tijd om tot voldoende beheersing te komen, vaak wel vijf lessen. Omdat Foutloos Rekenen altijd werkende rekenprocedures centraal stelt én omdat alle leerlingen met dezelfde leerstof bezig zijn, zien leerkrachten sneller waar leerlingen vastlopen, en ze kunnen daar vervolgens direct bij aansluiten. Daarbij zijn de procedures van Foutloos Rekenen eenvoudiger uit te leggen, omdat leerlingen deze (deel)procedures vaak om dezelfde reden of om een voor de leerkacht bekende reden niet begrijpen. Daarnaast kunnen leerkrachten ook pre-teaching toepassen, zodat bepaalde leerlingen leerstof al wat eerder krijgen, zodat ze gemakkelijker mee kunnen bij de instructies aan de hele groep.

  • Wordt er wel voldoende gewerkt aan het aanbrengen van begrip door Foutloos rekenen?

    Begrip en inzicht zijn heel belangrijk bij Foutloos Rekenen. Zo wordt controle van begrip volop toegepast bij de verdiepingslessen als de leerlingen aan het oefenen zijn en de leerkracht rondloopt en vragen stelt, ook klassikaal. Controle van begrip vindt nog niet plaats bij de instructieles waar de nadruk eerst ligt op het leren van de rekenprocedures. Bij de instructieles wordt natuurlijk wel de voorkennis geactiveerd en wordt met concrete voorbeelden gewerkt die aansluiten bij de rekenprocedure.

  • Is Foutloos rekenen geschikt om de basisvaardigheden aan te leren?

    Foutloos Rekenen is zeer geschikt om de basisvaardigheden te leren. Door een compact programma waarin altijd werkende rekenprocedures in een zorgvuldige volgorde staan, kan in een relatief korte tijd zeer veel geleerd worden. Foutloos Rekenen is de basis voor het verdere leren en leven van leerlingen.

  • Is Foutloos rekenen niet vooral "leerlingen trucjes aanleren"?

    Foutloos Rekenen gebruikt altijd werkende rekenprocedures uit de wiskunde. Dat zijn geen trucjes. In de wiskunde bestaan geen trucjes. Als je een rekenprocedure niet zou begrijpen, voelt het misschien als een trucje, maar Foutloos Rekenen wil dat leerlingen de rekenprocedures vlot en foutloos beheersen, begrijpen en kunnen toepassen.

  • Zijn onze leerkrachten in staat om na het samenwerkingstraject zelfstandig verder te gaan met Foutloos rekenen?

    Uit de evaluaties blijkt dat alle leerkrachten in staat zijn om zelfstandig verder te gaan met Foutloos Rekenen met hun eigen groep. Negen op de tien leerkrachten geeft ook aan dat ze volgende schooljaren Foutloos Rekenen kunnen geven aan nieuwe groepen.

  • Hoe kunnen we ons het beste voorbereiden op een samenwerkingstraject?

    Foutloos rekenen is een methode die ontwikkeld is voor de bovenbouw van de basisschool. De meeste reguliere rekenmethodes die op de markt zijn, zorgen voor de meeste leerlingen voor deze basis, maar wij zien ook dat niet alle leerlingen in groep 6 (wanneer Foutloos rekenen meestal wordt ingezet) beschikken over de volgende basiskennis: getalbegrip tot 1000, het kunnen tellen en terugtellen vanaf een willekeurig getal tussen 1 en 100, het kunnen optellen en aftrekken “over het tiental heen” en het beheersen van de tafels van vermenigvuldiging 1-10. Besteed hier dus extra aandacht aan in de groepen 4 en 5. Daardoor zorg je ervoor dat alle kinderen goed voorbereid zijn op de Foutloos rekenen-periode en dan hoef je ook niet of nauwelijks te differentiëren tussen leerlingen.

  • Wat is inbegrepen bij een samenwerkingstraject?

    Een samenwerkingstraject bestaat uit het geven van 12 rekenlessen (in 12 weken) aan één groep door een ervaren Foutloos rekenen-docent. Alle leerlingen en leerkrachten krijgen hiernaast toegang tot de online leeromgeving (LMS) van Foutloos Rekenen. De leerkracht kan altijd bij de docent Foutloos Rekenen terecht voor vragen of hulp. De docent biedt de leerkracht extra hulp en instructie op locatie, ook telefonisch, via WhatsApp of via online meetings. De leerkracht wordt ook begeleid in het afnemen van de didactische rekentoetsen, die inzicht bieden in de voortgang en de leerresultaten van de leerlingen. Hiernaast is de scholenbegeleider zowel voor, tijdens als na het traject beschikbaar voor vragen en kan hij meedenken met de verdere implementatie van Foutloos rekenen binnen de school na het samenwerkingstraject. Indien gewenst komt de schoolbegeleider langs op een ouderavond om ouders voor te lichten. De gebruikte materialen (waaronder de opgavenboeken) dienen los besteld te worden.

  • Uit welke materialen bestaat de lesmethode?

    In principe hebben scholen genoeg aan de opgavenboeken voor de leerlingen. Het NMI heeft ook een aantal extra materialen ontwikkeld, zoals een online leeromgeving, toetsenboeken (met extra toetsen), antwoordenboeken en rekenschriften. Deze zijn allemaal inbegrepen bij het zogenaamde starterspakket maar kunnen desgewenst ook los besteld worden.

  • Wat hebben leerlingen nog meer nodig om te werken met Foutloos rekenen?

    Niet zoveel: Foutloos rekenen werkt niet met zogenaamde invulwerkboeken die weggegooid worden en elk jaar opnieuw aangeschaft dienen te worden. De materialen waar scholen zelf nog voor moeten zorgen zijn: voldoende rekenschriften met vierkante hokjes van 1 bij 1 cm (verwante rekenschriften met iets kleinere hokjes zijn verkrijgbaar bij Foutloos rekenen en zitten ook in het starterspakket) en voldoende potloden en gummen, eventueel aangevuld met kleine liniaaltjes of geodriehoeken.

Staat je vraag er niet tussen?

Neem contact met ons op en stel je vraag.