Groot vraagteken icoon
Achtergrond icoon Achtergrond icoon Achtergrond icoon Achtergrond icoon Achtergrond icoon Achtergrond icoon Achtergrond icoon Achtergrond icoon Achtergrond icoon Achtergrond icoon Achtergrond icoon Achtergrond icoon Achtergrond icoon Achtergrond icoon Achtergrond icoon
In het nieuws

Hoe kinderen op een Brabantse basisschool binnen een half jaar leerden rekenen

Op de Brabantse basisschool ‘t Palet scoorden nog te veel kinderen qua rekenen onder het gemiddelde. Binnen zes maanden behoorden ze bij de beste 20 procent van Nederland. Hoe lukte ze dat?

[…]

“We kozen voor een wetenschappelijk bewezen methode die heel kort door de bocht bestond uit oefenen en herhalen”, zegt Bergsen[, schoolleider van ‘t Palet]. “Door steeds de stof van de vorige dag erbij te halen, oefenden we het langetermijngeheugen. Zodat kinderen bij een vraag als ‘de uitkomst van 6 x 7′ dat zó kunnen oplepelen.” Het lijkt op de rekenmethodes die vroeger ook werden gebruikt, erkent Bergsen, maar is het interactiever van aard.

[…]

Talig rekenonderwijs werkt niet

Sezgin Cihangir, directeur van het Nederlands Mathematisch Instituut, wil eveneens terug naar de ‘elementaire principes’ van het rekenen: optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen. “Dat zijn de algemene regels, die op alle rekensommen toepasbaar zijn. Die basisvaardigheden moeten kinderen eerst aangeleerd krijgen, voor ze met de verhaaltjessommen aan de slag gaan.” De taligheid van realistisch rekenen, zoals het rekenen met verhaaltjessommen ook wel wordt genoemd, is hem een doorn in het oog. En dat terwijl uit het Inspectierapport blijkt dat 95% van de basisscholen hier gebruik van maakt. “Zolang rekenen van begin tot eind talig wordt aangeboden, leren kinderen niet rekenen.”

Op zijn instituut komen veel leerlingen die opnieuw de basisvaardigheden aangeleerd moeten krijgen. “Wij doen dat door bijvoorbeeld cijferend te laten rekenen, netjes onder elkaar,” zegt Cihangir. “Dat is tegenwoordig bijna een scheldwoord geworden in onderwijsland.”

[…]

Lees het hele artikel op de website van Trouw: https://www.trouw.nl/binnenland/hoe-kinderen-op-deze-brabantse-basisschool-binnen-een-half-jaar-leerden-rekenen~b1b7d0be

Wij zijn het NMI

Het Nederlands Mathematisch Instituut (NMI) is een vooraanstaand onderzoekscentrum dat zich richt op wiskundig onderzoek en onderwijs.