Publicaties
HP/De Tijd: Waarom de jeugd niet meer kan rekenen
De Onderwijsinspectie maakt zich grote zorgen over de rekenvaardigheden van Nederlandse scholieren. Stonden ze in 1995 nog in de internationale top vijf, inmiddels bungelen ze in de onderste regionen. Sezgin Cihangir (1975), directeur van het Nederlands Mathematisch Instituut, weet hoe het beter kan. ‘Stop met die talige, wollige sommen.’
Lees het volledige artikel op website van HP/De Tijd of download de PDF: Waarom de jeugd niet meer kan rekenen
Wij zijn het NMI
Het Nederlands Mathematisch Instituut (NMI) is een vooraanstaand onderzoekscentrum dat zich richt op wiskundig onderzoek en onderwijs.
Dit vind je misschien ook interessant
In het nieuws
We gaan gebukt onder een ernstig tekort aan technici omdat kinderen niet ‘gewoon’ leren rekenen
We weten nu al jaren dat het niveau van het Nederlandse onderwijs aan het dalen is. Het aantal kinderen dat op het moment dat hun leerplicht eindigt niet goed kan rekenen, lezen of schrijven, stijgt en stijgt en stijgt. En wat daalt, daalt en daalt is onze positie op de internationale ranglijsten. We gingen van topper naar middenmoter en zijn op weg naar hekkensluiter.
Het ministerie van Onderwijs, de PO– en VO-raad, de o zo machtige onderwijsbesturen, je hoort ze er nooit over. Wél de leraren, de Onderwijsinspectie en mensen uit de onderwijsschadeherstelsector zoals ik. Want zo noem ik ons werk – de gangbare term is bijles, maar ik zie het als schadeherstel.
Steeds meer kinderen worden de samenleving in gestuurd met onvoldoende kennis en vaardigheden om zich daar goed te redden. Ze kunnen in een winkel de kassabon niet narekenen, niet ontcijferen wat er in een brief van de gemeente staat. In feite zijn zij maatschappelijk niet zelfredzaam.
Lees meer