Nieuw functieprofiel Rekenleider VO
Het NMI ontwikkelde eerder al het functieprofiel Rekenleider voor het primair onderwijs. Nu is het functieprofiel Rekenleider ook beschikbaar voor het voortgezet onderwijs. Het profiel biedt niet alleen handvatten voor dagelijkse taken van een rekencoördinator, maar ook ondersteuning om te sturen op beter leerresultaten.
Richting voor de Rekenleider in het voortgezet onderwijs
Het rekenniveau van leerlingen is een veelbesproken onderwerp in het voortgezet onderwijs. Bij binnenkomst in de brugklas blijkt vaak dat basisvaardigheden rekenen onvoldoende worden beheerst. Dit vormt een uitdaging voor scholen, vaksecties en docenten, en maakt de rol van rekencoördinator cruciaal. De functie van rekencoördinator wordt echter niet altijd bewust gekozen. Vaak komt deze rol als extra taak op het bord van een docent. Toch gaan er vanuit de schoolleiding en collega-docenten verwachtingen gepaard met deze verantwoordelijkheid. Wat wordt er precies van een rekencoördinator verwacht? Hoe maak je goede rekenafspraken met collega’s in de school? En hoe kan deze rol zodanig worden ingevuld dat het rekenonderwijs daadwerkelijk wordt versterkt.
Handvatten voor de rekencoördinator
Het functieprofiel ‘Rekenleider’ biedt richting voor de rekencoördinator. Het NMI ontwikkelde dit profiel om rekencoördinatoren niet alleen handvatten te bieden voor hun dagelijkse taken, maar ook om hen te ondersteunen bij het doelgericht verbeteren van leerresultaten. De Rekenleider gaat verder dan een traditionele coördinerende rol. Geïnspireerd door de Engelse functie van ‘Maths Leader’ ligt de nadruk op het combineren van vakinhoudelijke expertise met een sturende, resultaatgerichte aanpak.
De Rekenleider is niet alleen een organisator, maar ook een motivator en innovator die een merkbare impuls geeft aan het rekenonderwijs binnen de school. Met dit functieprofiel kunnen rekencoördinatoren zichzelf stapsgewijs verder ontwikkelen en een actieve rol spelen in het verhogen van de rekenniveaus van leerlingen. De Rekenleider wordt zo een sleutelpositie binnen het voortgezet onderwijs: een verbindende en sturende kracht met impact in de school, in elke klas en voor elke leerling.
Vragen?
Wil je aan de gang met het functieprofiel of meer informatie? Neem vrijblijvend contact met ons op via info@mathematischinstituut.nl.
Wij zijn het NMI
Het Nederlands Mathematisch Instituut (NMI) is een vooraanstaand onderzoekscentrum dat zich richt op wiskundig onderzoek en onderwijs.