Opinie NRC | De doorstroomtoets is de ondergang van het praktijkonderwijs
Kansrijk adviseren van basisschoolkinderen heft kansenongelijkheid niet op, schrijft Sezgin Cihangir. Het levert wel onderwijsschade op.
Al vanaf het begin was ik sceptisch over de effectiviteit van de verandering van de eindtoets voor de basisschool in de doorstroomtoets. Het leek een cosmetische ingreep, waarbij slechts naam werd veranderd (van ‘eindtoets’ naar ‘doorstroomtoets’) zonder dat er wezenlijke verbeteringen werden doorgevoerd. Deze minimale aanpassing werd aangevuld met een andere ogenschijnlijk onbelangrijke maatregel: de leerkracht werd verplicht om de leerlingen kansrijk te adviseren wanneer de score op de doorstroomtoets hoger was dan het oordeel van de leerkracht.
De redenering achter het kansrijk adviseren was om kansenongelijkheid tegen te gaan. Op zich een nobel idee. Maar in de huidige vorm leidt het eerder tot meer onderwijsdruk dan dat het goed doet.
Lees het hele artikel bij het NRC: https://www.nrc.nl/nieuws/2024/09/24/de-doorstroomtoets-is-de-ondergang-van-het-praktijkonderwijs-a4866993.
Wij zijn het NMI
Het Nederlands Mathematisch Instituut (NMI) is een toonaangevend onderzoekscentrum dat zich richt op wiskundig onderzoek en onderwijs.