Groot vraagteken icoon
Achtergrond icoon Achtergrond icoon Achtergrond icoon Achtergrond icoon Achtergrond icoon Achtergrond icoon Achtergrond icoon Achtergrond icoon Achtergrond icoon Achtergrond icoon Achtergrond icoon Achtergrond icoon Achtergrond icoon Achtergrond icoon Achtergrond icoon
Publicaties

Cadeau-/boekentip: Pole Position voor de leraar

In het boek Pole Position voor de leraar wordt door diverse deskundigen uit het onderwijsveld gepleit voor een betere startpositie voor de beginnende leraar. Want dat is hard nodig.

Al jaren dalen de onderwijsprestaties van leerlingen en tegelijkertijd neemt het lerarentekort verder toe. Kwalitatief goed onderwijs, kan niet zonder goed opgeleide leraren. En daar zit precies het probleem, want de kwaliteit van lerarenopleidingen in Nederland laat ernstig te wensen over, zo betogen verschillende auteurs.

Gelukkig is daar wel wat aan te doen. In Pole Position worden meerdere oplossingen aangedragen om de kwaliteit van de lerarenopleiding te verbeteren. Denk aan het versterken van de kennisbasis van de lerarenopleiding, een langere opleiding om beginnende leraren niet alleen startbekwaam maar ook vakbekwaam te maken, koppeling van de onderwijsbevoegdheid aan een systeem van verplichte bij- en nascholing en structurele financiering voor lerarenopleidingen, waardoor ze minder afhankelijk zijn van studentenaantallen. Cruciaal daarbij is wel dat de overheid de regie weer in handen neemt. Want alleen met goede nieuwe wetgeving kan de kwaliteit van de lerarenopleiding écht verbeterd worden.

Het boek is uitgegeven onder redactie van Ton van Haperen, Sezgin Cihangir en Anna Bosman en in opdracht van Stichting Meer Leren op School.

Pole Position voor de leraar bestel je hier!

Wij zijn het NMI

Het Nederlands Mathematisch Instituut (NMI) is een vooraanstaand onderzoekscentrum dat zich richt op wiskundig onderzoek en onderwijs.