Research & Development
Onderwijs dat evidence informed is ontwikkeld
Het Nederlands Mathematisch Instituut heeft een unieke positie in het Nederlandse onderwijsveld. In het particulier onderwijs worden innovaties sneller en effectiever ontwikkeld dan in het reguliere onderwijs. Door intensieve samenwerking met scholen ontwikkelt het NMI kennisrijke en hoogwaardige onderwijsmethoden die bruikbaar en duurzaam zijn in het reguliere onderwijs.
Het onderwijs van het NMI is evidence-informed ontwikkeld waarbij samengewerkt wordt met universiteiten en kennisinstellingen. De resultaten van het onderzoek worden gepubliceerd, besproken in podcasts en gedeeld met het onderwijsveld tijdens congressen, studiedagen en masterclasses. Het streven is immers dat goed onderwijs beschikbaar is op elke school, in elke klas, voor elke leerling.
Publicaties
Praktische tips bij Themabijeenkomst Wetenswaardig op de Joop en Willy Westerweel in Amsterdam
De Joop en Willy Westerweel school in Amsterdam vormde het prachtige decor voor onze Wetenswaardig Themabijeenkomst Wereldoorlogen en Holocaust. Ondanks dit serieuze onderwerp was er genoeg ruimte voor luchtigheid en het uitwisselen van ervaringen.
Lees meer
Wetenswaardig op NPO Radio 1: lezen loont!
Esther Bakker, leraar van groep 8, vertelt op NPO Radio 1 hoe zij ervoor zorgen dat de leerlingen leesvaardigheid onder de knie krijgen. Dit is erg belangrijk, aangezien het leesniveau van leerlingen op de middelbare school vaak onder pijl is. Daarom is het nodig om op de basisschool al veel tijd te besteden aan lezen, zodat de leerlingen met een goede basis beginnen.
In het nieuws
Lees meer
Cadeau-/boekentip: Pole Position voor de leraar
In de binnenkort te verschijnen bundel Pole Position, onder redactie van Ton van Haperen, Sezgin Cihangir en Anna
Bosman en uitgegeven in opdracht van Stichting Meer Leren op School, wordt door diverse deskundigen
uit het onderwijsveld gepleit voor een betere startpositie voor de beginnende leraar.
Publicaties
Lees meer
NMI-Rapport – Kerndoelanalyse: Wetenswaardig voldoet aan nieuwe kerndoelen Nederlands
Met de nieuwe kerndoelen ‘Nederlands’ van het SLO vragen veel scholen zich af of hun methodes wel voldoen aan de nieuwe kerndoelen. Met de ontwikkeling van de methode Wetenswaardig is daar al rekening mee gehouden en daarmee loopt deze methode voorop.
NMI-rapporten
Lees meer