Nieuws

Updates over NMI, onze cursussen en interessante artikelen.

Jeugdjournaal: nieuwe manier van leren lezen werpt vruchten af!

Al jaren kunnen kinderen in Nederland steeds minder goed lezen en ze begrijpen ook niet altijd wat ze lezen. Op de Dukendonck-school was dat ook zo, daarom pakken ze het nu anders aan.

Kinderen op de school in Nijmegen gebruiken geen lesboeken met plaatjes meer, maar lezen lange lappen tekst. En die teksten hebben extra veel moeilijke woorden. Ook lezen de kinderen iedere dag 20 minuten in een kinderboek.

Deze nieuwe manier van leren werpt zijn vruchten af. De kinderen in groep 7 en 8 scoren beter op begrijpend lezen in de cito en hebben een grotere woordenschat. Ook de resultaten van de doorstroomtoets zijn beter.

“Vroeger haalde ik minder goede cijfers dan nu. Hoe meer je leest, hoe betere cijfers je haalt”, vertelt leerling Seraj enthousiast.

De school werkt met lesmethode Wetenswaardig van het Nederlands Mathematisch Instituut. Erik Meester, auteur van de lesmethode, licht toe waarom betere leesvaardigheden leiden tot hogere cijfers: “Het gevoel van competentie versterkt de motivatie. En dat gevoel van competentie krijg je door goede interactieve instructie, rijke teksten en uitdagende inhoudelijke verwerkingsopdrachten. Door klassikaal samen te oefenen en te overleggen, onder leiding van een leraar met passie voor de vakinhoud en vakdidactiek. Dat is toch heerlijk!”

Leer meer in het NOS Jeugdjournaal-item.

Relevante artikelen