Nieuws

Updates over NMI, onze cursussen en interessante artikelen.

Meer leiding nodig in het Nederlandse rekenonderwijs

Peter Langerak, onderwijspedagoog bij het NMI, stelt dat het rekenonderwijs op de basisschool aangepast moet worden. “Het is nu een rijdende trein, die niet mag stoppen. Zo raak je veel leerlingen kwijt.”

Peter stelt voor een voorbeeld te nemen aan onze Britse buren. In Engeland wordt nu, na een periode van intensieve kennisuitwisseling met voorlopers Shanghai en Singapore, voornamelijk lesgegeven volgens de Mastery approach. “Wat mij opvalt aan Engelse leraren is dat zij ervan uitgaan dat álle leerlingen kunnen leren rekenen. Ze stralen dat vertrouwen ook uit in de klas. Soms kost het aanleren van rekenen of sommige onderdelen daarvan wat meer moeite en tijd, maar men weet: elk kind kan dit leren. Dit is een belangrijke basishouding al je uitgaat van Mastery Learning.” 

In Nederland wordt veel minder gefocust op resultaten, en is het tempo van de rekenmethode leidend. “Er is meer leiding nodig in het Nederlandse rekenonderwijs.” Benieuwd naar Peters visie op de toekomst van het rekenonderwijs?

Lees het hele interview hier.

 

Relevante artikelen